Wat zich weert is van waarde, alles van waarde is weerloos



02-12-2007

De tijd van het moment

In week 4 was de opdracht een foto te zoeken waarbij het moment zich alleen lijkt af te spelen op dat ene moment. Zoekend in mijn fotografie boeken kwam ik al snel bij Edgerton uit die in zijn fotowerk momenten bevriest door het gebruik van snelle sluitertijden. Beweging wordt verstild en stop gezet. Zo snel dat er iets ontstaat wat anders nauwelijks tot niet waarneembaar is. Eenmalige gebeurtenissen, eenmalig vast te leggen. Het moment in de tijd en het beslissende moment van de druk op de camera knop is hierbij van groot belang. De situatie is veranderlijk en wordt op dat ene moment door het gebruik van snelle sluiter voor eeuwig vast gelegd in bevriezing. Bevriezing van iets wat niet nogmaals op dezelfde manier toonbaar zal zijn. Niet te herhalen, eenmalig te vertellen in vertaling van je beeld. Zoals de verschikt vastgelegde persoon die niet nogmaals zo zou verschikken.


Deze week moeten we een foto kiezen waarbij het moment zich lijkt uit te rekken in de tijd. Het beslissende moment van de druk op de knop is hier rekbaar. Geënsceneerde fotografie, architectuur, stillevens en landschappen. De gekozen fotograaf Ansel Adams is een fotograaf die veel werkt met landschappen. Zijn keuze moment is rekbaar en geïnspireerd op het zonnesysteem. De ene dag is de andere niet. De verandering in de tijd gaat langzaam en heeft te maken met verwering, weersinvloeden en het groei en sterfproces van de natuur. Het is een vertraging die de al zo langzaam gaande verandering verstild in beeld. Het beeld heeft een uitstraling van tijdloosheid, duur, verstilling en de ervaring van tijd als een niet onderbroken eenheid. Er lijkt niks te gebeuren, een beeld op zich.


Een andere manier om tijd uit te rekken is de suggestie dat er niet 1 beeld wordt getoond maar een ontwikkeling van momenten. Bewegingsonscherpte en beeld sequenties zijn hier voorbeelden van.

Geen opmerkingen: