De opdracht: fotografisch/ filmisch dagboek.
Werkelijkheid versus fictie en publiek versus privé.
Vanaf dag 1 begin je met het bijhouden van een dagboek. Dit moet gebeuren dmv een verzameling van foto, korte films, notities en gevonden materialen. Je mag een authentiek klein verhaal vertellen over jouw eigen leven, maar je mag ook een hyper gemanipuleerd dagboek schrijven waarin je, je eigen persoon aandikt, vervormt en transformeert, zowel in negatieve als positieve zin. Ook is het toegestaan een gefingeerd dagboek bij te houden van een ander persoon. Zolang de toeschouwer er maar in kan geloven. Tijdens de eindbeoordeling presenteer je een multimediaal dagboek. In dit blok staat het onderzoek naar raakvlakken tussen fotografie en film centraal. Hoe verhouden beide media zich ten aanzien van elkaar en ten aanzien van mij als persoon? Gaandeweg het blok dien ik toe te werken naar een beargumenteerde keuze voor fotografie of film. Met welk medium wil ik me dus de komende drie jaar gaan bezighouden?
Het paradoxale aan de opdracht is dat normaal gesproken een dagboek alleen voor jezelf bestemd is. Ik schrijf al jaren geen dagboek meer maar diegene die ik heb geschreven waren dan toch echt alleen voor mezelf. Niet voor de ogen van een ander. Misschien wel interessant al die spinsels maar nou niet bepaald a feel good book. Dus die laten we lekker dicht.
Maar nu moet ik me met mijn dagboek verhouden tot de buitenwereld. Ik moet een dagboek interessant maken zodat ik het platte ego document overstijg. (Dagboek met slot ergens verstopt in je la waar je eigen rechter over bent en nooit fout zit.)
Het eindresultaat moet een multimediaal te presenteren dagboek worden. Een multimediaal dagboek interessant als kunstwerk en niet enkel als persoonlijk document.
07-04-2008
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten