Wat zich weert is van waarde, alles van waarde is weerloos



20-05-2008

Het detail van vroeger
Ik ga het verleden en het heden een beetje omdraaien.

In het begin van 1800 werden er op verschillende manieren geëxperimenteerd met fotografische elementen en technieken. In 1839 werd aan de mensheid de fotografie kundig gemaakt in de vorm van een Daguerreotypie. Een helder weergegeven unicum vol scherpte en detaillering. Tegelijkertijd elders ontstond er een reproduceerbaar negatief proces, Calotypie genoemd, uitgevonden door William Henry Fox Talbot.


De Calotypie wat “mooie beelden betekend” was verwant aan de kunstenaarschap van de schilder. Er wordt iets opmerkelijks, moois gezien waar een ander aan voorbij zou zijn gegaan. Aldus Talbot. Er waren minder strakke lijnen, en het beeld was waziger dan bij een Daguerreotypie. Het ontbrak volgens critici aan detaillering. Dit komt door de papiervezels. Echter laat mijn gekozen beeld zien dat er in die tijd wel degelijk met een Calotypie detaillering in beeld mogelijk was.


Deze foto uit 1844 van Talbot is een Zoutdrtuk van een Calotypienegatief. The Nelson Colums. Trafalgar Square London. Under construction. Het beeld is minder scherp, maar als men met een vergroot glas naar de aanplakbiljetten kijkt is de tekst te lezen. Hierdoor is het beeld ook te dateren.




Het detail van het heden
Daartegenover wil ik een hedendaagse foto zetten waarbij de fotograaf zich bewust heeft ontdaan van alle detaillering om zijn verhaal kracht bij te zetten. Waar eerst gezocht werd naar hoe detaillering te brengen in een negatief proces wordt hier gezocht naar een meer picturalistisch beeld wat verwantschap heeft met een schildering. Het geeft een sprookjesachtige en poëtische sfeer. Deze sfeer staat loodrecht tegenover het militaristische.

Ik heb gekozen voor een beeld uit het werk “Trappings” van de Zuidafrikaanse fotograaf Hentie van der Merwe. Hentie van der Merwe is geboren in Windhoek (Namibië) in 1972. Een beeld van een militair uniform

Trappings” is een serie levensgrote foto’s van militaire uniformen. Centraal in het werk van van der Merwe staat het leven na de apartheid en vragen rondom zijn eigen (manlijke) identiteit. Het uniform staat voor hem symbool voor de gemilitariseerde Zuid-Afrikaanse samenleving en voor manlijkheid.



Door de uniformen te fotografen met bijna geen details, waardoor ze nauwelijks te herkennen zijn, maakt hij ze kwetsbaar en ontdoet ze daardoor van hun viriele uitstraling.

De beelden zijn gemaakt achter glas.


Intersant is hoe het werk van Talbot de ruimte is en weergeeft en het werk van, van der Merwe de ruimte vult.


Het moment van vroeger
Oorlog, de vader van fotografie”. Het beslissende fotografische moment word soms ook een historisch moment en daarmee een icoon. Straatfotografie valt of staat met “het moment” Soms geënsceneerd, maar toch natuurlijk en puur de werkelijkheid weergevend.

Mooi en onschuldig, vreemd en soms angstaanjagend.
Een straat beeld spel versus voor het echie
William Klein 1955 Gun, New York


Later zei William deze foto als een zelfportret te zien. Van de ene kant het beeld schietende jongetje en aan de andere kant het verlegen jongetje in hemzelf.

Versus Eddie Adams 1968 Viet kong


Oorlog is het moment van alle tijden zowel in spel als in de harde werkelijkheid.


Het moment van het heden
Het moment van het heden, maar wat toch geweest is. Een waar en werkelijk moment omdat het heeft afgespeeld voor vele ogen. Deze foto toont een moment na het historische moment. Na 2001 kreeg Meyerowitz als enige fotograaf onbeperkt toegang tot Ground Zero, de plek in New York waar ooit de Twin Towers stonden. Hij heeft er ruim negen maanden lang gefotografeerd en deze foto’s onder de titel ‘Aftermath’ zijn inmiddels als historisch document vanzelfsprekend van grote betekenis.


Toegift
Een mooi getimed moment van Winston O Link. Geen oorlog of geweld maar timing van lamp, flitsinstalaties en goede smaenwerking met je team.

"Hot Shot Eastbound at the Iaeger Drive In, Iaeger, West Virginia, 1956" Gelatin Silver Print



Geen opmerkingen: