Niet alleen koste het vrouwlijk schoon de man zelf de kop. Soms was het een ander die zijn kop moest inleveren zoals Johannes de doper. Salome danste voor Herodus. Herodus was zo onder de indruk dat hij vroeg hoe haar te belonen. ze vroeg toen het hoofd van Johannes de doper. Dans als genot.
Ook onstonden er oorlogen om vrouwen zoals die van Troje
De heks was volgens oude verhalen een onkuise vrouw die zich in lied met de duivel en naakt op een bezemsteel rond vloog en avonds tijdens orgieën worstjes BBQ den. Zowel de bezemsteel als de worstjes zijn fallus symbolen. En je snapt wel dat de manier waarop de heksen er mee omgingen de man angst inboezemde.
In de schilderkunst werd er veel gebruik gemaakt van symbolen.
Zo ook hier. Symbolen op zich zeggen niet altijd alles. Vaak is het een combinatie in de setting die de context bepaald. Hieronder zie je een bordeel scène. Te herkennen aan 2 vrouwen, 1 man, tafeltje en smoezelige hond.
In oude taal was de piskous een hoer. De piskous is ook verbeeld in diverse schilderijnen.
Schilderijen waarop een jager met zijn buit te zien is wordt in aanwezigheid van een vrouw een verleider. Zeker als er een hond aanwezig is in de ruimte zal de bedoeling van de man niet kuis zijn.
De vogel verkoper is een vies mannetje
Onkuise vrouw met vogel
Hieronder dubbel symbool ten aanzien van het vrouwelijk en het manlijke lichaam.
Bacchus. De herman Brood van de oudheid. God van de wijn, seksuele vrijheid en vruchtbaarheid.

Bacchanten. Volgelingen van Bacchus. Vrouwen van laagniveau vol van extase buiten zichzelf tredend.
Geloof en erotiek
Ik zelf geloof in een mooie vorm. Vormen van genot. Genot om te observeren en aan te raken. Genot voor het oog is daarmee niet per definitie het menslijk lichaam. De associatie werkt ook.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten